Swipe

Swipe

André over onze zoektocht naar een nieuwe naam

Na 7,5 jaar is het tijd voor een transformatie. We zetten de strategische stap naar een bureau dat naast branding ook brand consultancy, growth en digital biedt. De naam JA - die past niet meer. En dus gingen Amy, Jonathan, Melvin en André op zoek naar een nieuwe. Een zoektocht die André niet in de koude kleren is gaan zitten!

Wat betekent de rebranding voor jou?
Persoonlijk voelt het als het einde van een tijdperk. Zonder al te nostalgisch te worden: zo voel ik me wel een beetje. 8 jaar geleden zat ik op mijn laptop door documenten te spitten op zoek naar manieren waarop Jasper en ik onze bedrijven konden vormgeven. En ik hoorde mijn vriendin aan de telefoon tegen iemand roepen: "JA!! Dát gaan we doen!" Als er één woord is dat de boel in beweging zet, dan is het wel ‘ja’. Zeg ja en dingen komen in beweging. Zeg ja en je bent verbonden met elkaar. Het is positief en kort. 

‘Na een maand ‘vrij denken’, brachten we 200 namen terug tot een shortlist van zo’n 30 namen. Doen we effe, dachten we.’

Wat heeft JA jullie gebracht?
‘Pfoe, veel. Het was wel een lastige naam, eerlijk gezegd, want hoe gebruik je die in een zin? Toen we net begonnen, kregen we vaak de reactie dat mensen automatisch het woord 'Ja' herhaalden als ze vroegen hoe ons bedrijf heette. 'Ja.. Ja? Gewoon Ja?' Ja, precies. 'O, grappig ja.. haha, ik zeg het alweer!' Vooral in de beginjaren, toen we nog niet zo bekend waren, kwam dit regelmatig voor. Mensen moesten lachen als ze hem gebruikten, maar je moest hem standaard herhalen en om duidelijk te zijn, vulden mensen de naam vaak aan met andere woorden: de jongens van JA, JA agency, bureau JA en ga zo maar door. Toch bleek het ook een sterke naam en deden we in regionaal 'bureauland' al heel snel mee met de gevestigde orde.

Nu zijn we nog steeds energiek en enthousiast, maar ook serieuzer, net als onze vraagstukken en de disciplines die we gebruiken. Creativiteit blijft de motor, maar we vinden onszelf opnieuw uit en willen dat opdrachtgevers ons weten te vinden voor het oplossen van bedrijfsproblemen via merk- en marketingstrategie.’

No items found.

Welk moment tijdens het naamproces blijft je bij?
Het moment dat gekke namen zoals 'Yellowsnow' werden voorgesteld, blijft me echt bij. We hebben echt gelachen om sommige voorstellen. Ondanks die grappige momenten hebben we het proces zorgvuldig voorbereid. Iedereen in ons team kon suggesties aanleveren: ‘draag dit vraagstuk bij je en wanneer je iets te binnen schiet - opschrijven’. Voorzichtig druppelde de ene na de andere naam binnen en bracht het idee van de één, een ander op een nieuw idee.’

‘We vonden bijvoorbeeld veel inspiratie in muziek: Echo, Reverb, AMP, Pulse en Frequency. Hoewel deze namen goed te onderbouwen waren in relatie tot ons werk, misten ze net dat unieke element dat we zochten. Daarom hebben we uiteindelijk een andere richting gekozen. Na een maand ‘vrij denken’, brachten we 200 namen terug tot een shortlist van zo’n 30 namen en beoordeelden we die. Hoe klinkt een naam, welk gevoel roept ‘t op, welke boodschap communiceert het, hoe onderscheidend is het en hoeveel brandplay kunnen we erop toepassen voor ons merk. Doen we effe, dachten we.’

Maar, pittig klusje?
‘Op papier lijkt het een soepel proces: je doorloopt stap voor stap een zorgvuldig uitgewerkt traject en dan zou de nieuwe naam er vrij snel moeten zijn. Maar als het om je eigen naam gaat, blijkt het verrassend lastig. Hoe goed je het proces ook inricht, gevoel en persoonlijke smaak spelen altijd mee. Dat loslaten van je eigen ideeën is echt een uitdaging. Soms was het tricky om te voelen: lopen we in rondjes? Wat is écht ‘ons’? Zijn we er super dichtbij, maar zien we het nog niet? Je moet erop vertrouwen dat de juiste naam uiteindelijk komt, maar dat vergt geduld. Ik geloof sterk in het 'trust the process' principe, vooral omdat we weten dat we soms vastlopen in een concept, maar dat het er uiteindelijk altijd komt. En in dit geval moest ik mezelf tijdens het naamcreatieproces toch regelmatig herinneren aan dat vertrouwen: 'trust the process'.

Bovendien, je blijft toch vaak in je eigen gedachten vastzitten. Wil je daaruit breken, dan heb je de rest van het team nodig en moet je openstaan voor nieuwe ideeën van anderen. Het was precies deze samenwerking, samen met het zorgvuldig doorlopen van ons proces, die ons naar de nieuwe naam leidde.’

‘De naam symboliseert een revolutie:van branding agency naar multidisciplinaire krachtpatser.’

Welke impact denk je dat de nieuwe naam heeft op klanten en ons team?
‘De nieuwe naam symboliseert hoe wij met elkaar en onze klanten samenwerken. Het is veel concreter, duidelijker en ontzettend goed uit te leggen. Voorheen stond JA bekend als een rebranding agency met een sterke focus op design. Nu, met de uitbreiding van ons team en onze diensten, verandert onze aanpak van done-for-you naar done-with-you, en zijn we een multidisciplinaire krachtpatser!’

‘Dit hele traject laat zien dat we altijd bezig zijn met het verbeteren van onszelf en ons aanbod. Ik verwacht dat klanten ons nog meer als partner gaan zien en intern geeft het een enorme boost. We varen nu samen een nieuwe koers. We gaan elkaar inspireren, uitdagen en vooral samen groeien en gas geven. Je hoort het al: hoezeer de naam JA ook met ons verbonden is, ik kan echt niet wachten. Ik heb er onwijs veel zin in.’