Wat betekent de rebranding voor jou?
‘Persoonlijk voelt het als het einde van een tijdperk. Zonder al te nostalgisch te worden: zo voel ik me wel een beetje. 8 jaar geleden zat ik op mijn laptop door documenten te spitten op zoek naar manieren waarop Jasper en ik onze bedrijven konden vormgeven. En ik hoorde mijn vriendin aan de telefoon tegen iemand roepen: "JA!! Dát gaan we doen!" Als er één woord is dat de boel in beweging zet, dan is het wel ‘ja’. Zeg ja en dingen komen in beweging. Zeg ja en je bent verbonden met elkaar. Het is positief en kort.
‘Na een maand ‘vrij denken’, brachten we 200 namen terug tot een shortlist van zo’n 30 namen. Doen we effe, dachten we.’
Wat heeft JA jullie gebracht?
‘Pfoe, veel. Het was wel een lastige naam, eerlijk gezegd, want hoe gebruik je die in een zin? Toen we net begonnen, kregen we vaak de reactie dat mensen automatisch het woord 'Ja' herhaalden als ze vroegen hoe ons bedrijf heette. 'Ja.. Ja? Gewoon Ja?' Ja, precies. 'O, grappig ja.. haha, ik zeg het alweer!' Vooral in de beginjaren, toen we nog niet zo bekend waren, kwam dit regelmatig voor. Mensen moesten lachen als ze hem gebruikten, maar je moest hem standaard herhalen en om duidelijk te zijn, vulden mensen de naam vaak aan met andere woorden: de jongens van JA, JA agency, bureau JA en ga zo maar door. Toch bleek het ook een sterke naam en deden we in regionaal 'bureauland' al heel snel mee met de gevestigde orde.
Nu zijn we nog steeds energiek en enthousiast, maar ook serieuzer, net als onze vraagstukken en de disciplines die we gebruiken. Creativiteit blijft de motor, maar we vinden onszelf opnieuw uit en willen dat opdrachtgevers ons weten te vinden voor het oplossen van bedrijfsproblemen via merk- en marketingstrategie.’