Merken zorgen voor houvast in complexe tijden
'Branding is alles en alles is branding.' Zo vat de Amerikaanse ondernemer Dan Pallotta de essentie van branding in één eenvoudige zin samen. Wij denken dat hij gelijk heeft. Maar waarom?
Het is een terugkerend thema: nooit eerder veranderde de wereld zo snel als de afgelopen paar jaar en het ziet er niet naar uit dat dit de komende tijd gaat veranderen. Dat zorgt voor extreem veel onzekerheid en complexiteit, voor ons als mens en voor organisaties. Want hoe blijf je overeind?
Door standvastig én adaptief te zijn. Een contradictie als uitgangspunt, er is weinig dat meer zegt over de tijd waarin we ons op dit moment bevinden. Je moet koers houden en kunnen meebewegen. Onverzettelijk en flexibel zijn.
Dat vraagt om nieuwe manieren van organiseren, ontwikkelen en werken. Voor organisaties verandert de rol van een merk daarmee ook: van een marketingtool naar een kernactiviteit. Je merk heeft een cruciale functie omdat het je unieke waarde accentueert, verduidelijkt en verkoopt. En als je dat goed doorvoert, is het ook voor de interne organisatie een richtinggevende verbinder.
Een van de beste voorbeelden hiervan is Coolblue. De merkwaarden van Coolblue vormden van begin af aan het fundament voor de ontwikkeling van de organisatie en heeft dit continu in alle elementen van het bedrijf terug laten komen. Ook in de processen en cultuur. Dit maakt van Coolblue een ijzersterk merk, met een consistent beeld naar buiten. Een merk dat niet te kopiëren is.
Het verschil tussen merk en branding
Maar wat ís dat merk nou? Waar hebben we het eigenlijk over als we het over een merk hebben? Het zijn vragen die we onszelf de afgelopen tijd vaak hebben gesteld.
Je merk is in de kern niets anders dan je reputatie of imago. Iets dat je creëert door te zeggen en te doen. Als organisatie zit dit in de visie, missie en merkwaarden, maar ook in gedrag en processen. Daarnaast bestaat je merk als indruk en gevoel. Dat creëer je in de hoofden van mensen met een sterke positionering, uitgekiende proposities en een herkenbare visuele identiteit.
Branding is de kunst en wetenschap achter het creëren van een merk. Het heeft als doel om de perceptie over een product, dienst, organisatie en zelfs individu te beïnvloeden.
Van nature hebben mensen namelijk een voorkeur voor verschillende merken. Met goede branding kan je die voorkeur in jouw voordeel veranderen.
Een merk creëert dus duidelijkheid en meerwaarde en is de verbinder tussen de binnenkant en buitenkant van een organisatie. Het zorgt voor een authentieke, onderscheidende, richtinggevende koers, waar medewerkers trots op zijn en klanten bewust voor kiezen.
Branding is alles. Het stimuleert groei, in welke vorm dan ook.