Swipe

Swipe

Interview met Liana: Social first branding met Behind the Screens

Er staat heel wat te gebeuren hier. Want na 7,5 jaar is het tijd voor een transformatie. Tijd voor een nieuw bureau. De route naar onze eigen rebranding is er een die veel herinneringen en inzichten losmaakt bij ons team. In deze Q&A spreken we Liana. Als brand creative van Behind the Screens, waarin je onze eigen rebranding volgt, trapt ze deze bijzondere periode voor ons af.

Brand creative Liana Muller bij JA rebranding agency

Wat betekent Behind the Screens voor jou?

‘Behind the Screens is natuurlijk een leuke manier om mensen in en buiten ons vak mee te nemen in onze merktransformatie. Ik vind het zelf ook heel leerzaam, want ik heb me verdiept in social-first branding: een marketingstrategie waarbij een merk zich voornamelijk richt op sociale media om contact te maken met mensen en een boodschap over te brengen. De focus ligt op het opbouwen van een band met je publiek, je volgers. Om dat succesvol te doen, moet je zoals bij elke marketingstrategie goed weten wat je boodschap is en wat je lezer er aan heeft. Het is heerlijk voor mij om te creëren terwijl ik aan het leren ben.'


Wat doe jij voor deze campagne?

‘Ik maak beknopte productieplannen voor de chapters van Behind the Screens. Daarin staat wie nodig is voor wat. Denk aan fotografie en video. Ik geef onze copywriter Ellis input en review haar werk. Ik zet een contentplan op, ontwerp posts en zet ze live. Alles wat ik doe deel ik met mijn team, zodat zij op de hoogte zijn en mijn werk weer nieuwe ideeën bij hen los kan maken - die mij weer verder helpen!’

En je meest memorabele moment tot nu toe?

‘Het bedenken van Behind the Screens! Het leek ons leuk om de voortgang van onze rebranding op socials te delen, zodat volgers zien wat er komt kijken bij een rebranding en kunnen wennen aan de verandering. Eerst dachten we dat we het heel low key moesten aanpakken, denk: Instagram stories, telefoon erbij en alles vastleggen. Maar in de trein naar Zwolle - altijd een goed moment om na te denken zonder laptop voor m’n neus - kriebelde er iets: ik had het gevoel dat we het anders konden aanpakken.’

‘Eenmaal op kantoor pingpongde ik met Jasper tot we een aha-moment hadden: waarom geen contentserie die het verhaal vertelt van JA’s merktransformatie naar een nieuwe agency? Met doordachte achtergrondverhalen en on brand visual storytelling? We werden zo enthousiast dat videograaf Claire werd gemaild, fotograaf Babs kreeg een appje. Die middag kwam Behind the Screens tot leven.’

No items found.

Welke impact hoop je dat de contentcampagne heeft op klanten en ons team?

‘Een rebranding is niet niks. Dat weten we, en zien we telkens weer bij onze opdrachtgevers. Het is niet niks om afscheid te nemen van een naam, of om een idee los te laten en een andere richting te kiezen. We willen laten zien hoe wij met dat proces van keuzes maken omgaan. Hoe we de werkwijze die we aan hen meegeven, nu zelf doorlopen. Talk the talk, walk the walk. Dus hoe bedenken we iets? Waar lopen we tegenaan en hoe lossen we dat op? Welke darlings killen we?’

‘Ik hoop dat via dit inkijkje mensen beter begrijpen waar onze voorstellen en werkwijzes vandaan komen, en erop vertrouwen dat wij geen snelle keuzes maken, maar alles goed doordenken.’

‘Intern weten we dat we goed zijn in wat we doen. Maar we zijn bescheiden en vergeten soms successen te vieren. Dus met elkaar stilstaan bij onze talenten en the end of an era vereeuwigen, is heel belangrijk. Hoeveel zin we ook hebben in een nieuw hoofdstuk, uit het oude jasje van JA is veel moois ontstaan!’

Hoe versterkt de contentcampagne onze marktpositie?

‘Het is heel normaal om te willen focussen op eindresultaat. Je maakt iets vets, dus dat wil je meteen laten zien. Maar vaak is het juist het proces wat het zo interessant maakt. Als ik het eindresultaat bij anderen zie, denk ik vaak: ‘oké, vette stijlkeuze, maar hoe ben je er op gekomen?’. Persoonlijk ben ik erg geïnteresseerd in de uitdagingen en leerervaringen die je opdoet.’

‘Behind the Screens toont niet alleen het eindresultaat, maar juist de weg ernaartoe. Door niet alleen te focussen op de output, maar ook op ‘hoe’ en ‘waarom’, onderscheiden we ons in de markt. Het laat zien met welke nuance we omgaan met complexe zaken en laat zien dat we ons kwetsbaar op durven stellen. Want ja, wij zijn ook nog lerende over ons eigen merk!’

Benieuwd naar Behind the Screens?

Duik dieper in het eerste visuele hoofdstuk en bezoek onze campagnesite!