Best agency FONK50
JA! staat in de top 10 van best presterende bureaus van 2019! Lees er alles over door hier te klikken
Alleeninkt.nl

De rebranding heeft ons
houvast gegeven

Volledige verhaal
Daniel Keute en Nick van Klinken, eigenaren Alleeninkt.nl

Van anonieme webshop naar kleurrijk en herkenbaar merk

Cartridge-webwinkel Alleeninkt.nl groeide van studentenproject tot een top vijf-speler op de drukke inktmarkt. Aan branding was nog nooit iets gedaan en dat gemis werd voelbaar. Tijd voor een doordachte metamorfose! De veilige, neutrale kleuren gingen overboord en werden vervangen door een vrolijk en onderscheidend palet.

Weg met de frustraties rondom je printer, inkt bestellen wordt een feestje! Van webportal tot after sales, alles ging op de schop. En dat was best even spannend. Maar: “We wisten dat als we dit wilden doen, we het ook goed moesten doen.” In gesprek met oprichters Daniël Keute en Nick van Klinken.

“We realiseerden ons: als we een merk opbouwen, kunnen we daar de toekomst mee in”

 

Nick: “Aanvankelijk wilden we vooral iets meer halen uit onze aftersales, nadat mensen hun bestelling hebben geplaatst. Iets verrassends doen, meer onderscheid maken. Dat is uiteindelijk een volledige rebranding geworden. We kwamen er al snel achter dat het een niet zonder het ander ging.”

Daniël: “Gaandeweg realiseerden we ons: als we een merk opbouwen, kunnen we daar de toekomst mee in.”

Daniël: “Wij zijn gewend puur te denken vanuit data en conversie. Om dat los te laten en meer vanuit een concept te werken, te kiezen voor gevoel en onderscheidend vermogen, dat was voor ons best spannend. Wat gaat dit doen met de omzet? Een concept als dit kun je ook niet half gebruiken. In die zin voelde het wel als een gok.”

Jochem, de mascotte van Alleeninkt.nl

‘Jochem’ geeft het merk een gezicht

Daniël: “Het idee om ons merk letterlijk een gezicht te geven in de vorm van een mascotte, dat vind ik heel tof. Dat hadden we zelf nooit kunnen bedenken. Vergelijkbare webshops spelen toch meer in op de technische kant, willen op die manier vertrouwen wekken. Maar in onze branche is het denk ik juist goed dat je anders bent dan de rest. En Jochem is intussen wel een icoontje geworden.”

Dat blijkt wel uit het feit dat Jochem inmiddels pontificaal op de homepage te zien is, ten koste van de foto van klantenservicemedewerker Roy. Nick: “We waren aanvankelijk heel sceptisch om Jochem op de voorpagina te zetten, een menselijk gezicht leek ons toch vertrouwder. Tot we gingen testen. Wat bleek: Jochem doet het gewoon beter.” Daniël: “Veel webshops nemen zo’n risico niet, die zijn vaak toch huiverig voor grote veranderingen.”

Nick: “Hetzelfde geldt voor onze nieuwe huisstijlkleuren. Ik denk dat we de eersten waren met deze uitgesproken signaalkleuren. Veel nieuwe webshops die nu worden uitgerold gebruiken ook dit soort kleurcombinaties.”

“Een webshop opzetten is niet moeilijk, het gaat om de volgende stap. Dat wordt enorm onderschat”

Daniël: “Zo’n nieuwe stijl moet je omarmen, je eigen maken. Het is heel tof dat we daar nu onze eigen weg in hebben gevonden. We hebben een vormgever in dienst die vanuit de huisstijl al onze uitingen vormgeeft. Van social media-acties tot een kaartje met technische uitleg, alles heeft dezelfde herkenbare stijl.”

Dat wil niet zeggen dat er niet meer naar de gebruikers wordt geluisterd, vertelt Nick: “We letten natuurlijk nog steeds op conversie. Het liefst houden we vast aan de huisstijlkleuren, maar we blijven continu testen. Als een groene bestelknop beter blijkt te werken dan de gele uit de huisstijl, dan kunnen we dat om die reden alsnog aanpassen.” Daniël: “Ik denk dat het belangrijkste is dat we nu een merk hebben neergezet, met een verhaal waar we achter staan.”

Nick: “De rebranding heeft ons vooral houvast gegeven.”

Daniël: “Terugkijkend zie je dat dat is wat we misten, één lijn in al onze uitingen. Een webshop opzetten is niet moeilijk, maar het gaat om die volgende stap naar een volwassen merk. Dat wordt enorm onderschat. Nu we die stap hebben gezet zijn we klaar voor de toekomst.”

Case study Alleeninkt.nl

Haal er uit wat er in zit!

Bekijk op Behance

Benieuwd wat onze aanpak is
bij specifieke vraagstukken?

Vraag hier onze bureaupresentatie aan
Vraag aan