fbpx
Cibap Next

"We wilden echt gaan opvallen. Daarvoor hebben we nu de tools"

Volledige verhaal

Creativiteit als dé superskill

Hoe blijf je als ondernemer en professional lenig en flexibel in denken en doen? Hoe zorg je dat je bedrijf overeind blijft in een steeds sneller veranderende wereld? Om bij te blijven is creativiteit het onmisbare ingrediënt, dé superskill van professionals die straks het verschil maken. Om hen te helpen die switch te maken, komt creatieve vakschool Cibap met een nieuw initiatief: Cibap Next, vraaggestuurd leren voor ondernemers en professionals in het MKB en de creatieve industrie.

Een gesprek over de positionering van Cibap Next met Coby Zandbergen (bestuursvoorzitter van Cibap), Cor de Koning (directeur van Cibap Next) en Koen Schuurhuis (hoofd Marketing en Communicatie van Cibap).

“We zochten een bureau dat outgoing zou zijn en wat minder de gebaande paden zou bewandelen. Wij wilden echt gaan opvallen met Cibap Next.”

Huisstijl Cibap Next
Social post Cibap Next

Koen: “Met Cibap Next hebben we iets nieuws gebracht. We wilden een bijdrage leveren aan het idee van Leven Lang Leren, bij een doelgroep die zichzelf niet per definitie als creatief beschouwt. De boodschap van Cibap Next is: creativiteit is ook iets voor jou, hiermee kun je je business behoorlijk verbeteren. In dat kader zochten we naar een bureau dat ons kon helpen dat op een frisse manier te brengen. We zochten een creatieve partner, jong van geest, met een regiobinding.”

Cor: “Ik vond het van belang dat het een jong bureau was. Omdat ik verwachtte dat zij wat meer outgoing zijn en wat minder de gebaande paden bewandelen. Een partij die ons zou helpen het proces goed in te gaan. Wij wilden echt gaan opvallen met Cibap Next.”

“Vormgeving kan je verhaal glashelder maken”

Een nieuw concept in de markt zetten begint met een duidelijke visie, vertelt Cor: “In het begin hadden wij het idee dat het voor ons wel helder was, we wisten het eigenlijk wel.” Coby: “De opdracht was dan ook: geef ons plan vorm, op een verrassende manier.” Cor: “Gaandeweg merk je dat het toch niet zo eenvoudig ligt. Je moet de juiste doelgroep bepalen en dat heeft gevolgen voor de verdere keuzes die je maakt. Wat communiceer je en voor wie? Wie willen we zien op ons lanceringsevent?”

Coby: “Vormgeving kan dat wel glashelder maken. Het biedt je een middel om visueel te maken wat je wilt bereiken, om je verhaal duidelijk te maken. De kunst is om daar een unieke vorm voor te vinden. Bij ons was dat die gestretchte X.” Cor: “Het logo laat goed zien wat de boodschap is. Stretch your mind, zorg dat je je denken oprekt en anderen aanzet om daarin mee te gaan. Waarbij de verbinding met Cibap ook heel nadrukkelijk intact is gebleven.”

“Een duidelijke, uitgesproken stijl brengt peper in je uitingen”

Koen: “De uitstraling is echt fris en scherp, dat horen we van heel veel kanten. Wat ik me wel heb afgevraagd: sluit het goed genoeg aan bij het MKB als doelgroep? Maar nu alles staat en we er mee werken, merk ik dat de vorm ook heel duidelijk dienend kan zijn. Dat het maar net is in hoeverre wij het naar het MKB toe brengen, wat betreft tone-of-voice in tekst of de mensen die we in beeld brengen. En dat dan juist een heel duidelijke, uitgesproken visuele stijl de benodigde peper in je uitingen brengt.”

Lanceringsevent Cibap Next

Corona

Kort na de lanceringsbijeenkomst op 4 maart gooide de coronacrisis plotseling roet in het eten. Het organiseren van workshops en meet-ups zat er even niet in.

Coby: “Met Cibap Next ondersteunen we een beweging die algemeen in gang is gezet met Creative Works. Door corona hebben we de lijfelijke dingen niet zo goed kunnen doen, terwijl we weten dat er heel veel behoefte aan is.”

Koen: “We realiseerden ons dat de coronacrisis het uitrollen van activiteiten vrijwel onmogelijk maakte. Daarom hebben we gekozen voor een strategie van inhoudelijk bouwen. Dat is nu gebeurd en op basis van dat inhoudelijke fundament pakken we nu, piece by piece, activiteiten op die we via een heel duidelijke richting uitrollen.”

“In communicatie hebben we heel duidelijke tools. De impact is groeiende”

Coby Zandbergen
Koen Schuurhuis

Cor: “De lanceringsbijeenkomst op 4 maart was wel een heel goede start, heel veelbelovend ook. Een mooie mix van deelnemers uit de creatieve sector en uit het MKB. En alles wat eruit is gekomen krijgt uiteindelijk ook echt wel z’n vervolg. Nu moeten we het laten zien.”

Koen: “We staan nu op eigen benen. JA! heeft de basis in vorm en content neergezet en wij doen nu zelf de promotie, zoals momenteel bijvoorbeeld voor onze Sketchup Pro-trainingen. In communicatie hebben we heel duidelijke tools. De website staat, we kunnen het aanbod uitrollen, we hebben al inhoudelijke vulling van het platform en wij voelen ons senang bij de gereedschapskist waarmee we de markt op gaan. Vanuit ons eigen netwerk voegen wij daar de binding met het MKB aan toe. De impact is groeiende en de eerste resultaten zijn in zicht. Ja, er is nog werk te verrichten maar we hebben nu de juiste mindset en de juiste middelen.”

Case study Cibap

Creativiteit als superskill voor het MKB

Bekijk op Behance

Meer weten over onze aanpak?

Vraag hier onze bedrijfspresentatie aan
Vraag aan