fbpx
ICSadviseurs

Een sterk gedefinieerd merk als leidraad voor organisatie en communicatie

Volledige verhaal

Geen handboek, maar een designsysteem

ICSadviseurs is een landelijk opererend adviesbureau voor maatschappelijk vastgoed. Met bijna honderd professionals is ICSadviseurs actief in verschillende sectoren, vanuit vier verschillende vestigingen verspreid over het land. Juist die diversiteit maakt het belangrijk om in communicatie een eenduidige uitstraling te hanteren. En die eenduidigheid ontbrak volledig, tot voor kort. Senior adviseur en partner Hidde Benedictus vertelt over dat proces.

Refresh

Hidde: “We wilden meer consistentie in uitingen en een refresh van onze huisstijl. Als je dat goed wilt doen, moet er een verhaal achter zitten, waarom doe je wat je doet en wat is de kracht erachter? En wat we daarbij niet moeten vergeten is dat het over mensen gaat. Het zijn onze adviseurs die het werk doen. De huisstijl is er om hen te ondersteunen, zij moeten de tools krijgen om hun werk te doen.”

Spiegel

“We zochten een partij die ons snapte, in onze organisatie kon duiken en ons kritische feedback kon geven. De spiegel die JA! ons heeft opgehouden, die was heel belangrijk. Waar zit de onderscheidende waarde van ICSadviseurs? Er zijn opdrachtgevers en medewerkers geïnterviewd en daarnaast hebben we een aantal sessies gehad met een interne projectgroep. Dat soort sessies kennen we uit ons eigen werk. Maar zelf als deelnemer participeren, dat was toch even wennen. Gelukkig zijn we allemaal professionals met een sterke mening, dus dat leverde ook iets op.”

In plaats van een huisstijlhandboek werd een praktisch designsysteem voor ICSadviseurs ontwikkeld, waarmee de adviseurs hun eigen rapporten, offertes en plannen kunnen vormgeven, binnen vastgestelde richtlijnen. Basis van het systeem is het vierkant, het stevige fundament van het ICS-logo. Beeldgebruik van de nieuwe stijl focust niet op steen en hout, maar op mensen: de betrokken adviseurs en de eindgebruikers, die de plannen van ICSadviseurs tot leven brengen.

Hidde: “Wat wij wilden was consistentie en een professionele uitstraling, zodanig dat iedereen het snapte en het gevoel kreeg: hier gaan we voor. Daar hebben we een ongelooflijk grote slag in geslagen. De nieuwe uitstraling brengt het dna van onze organisatie veel sterker naar voren, dat is heel goed gelukt. Je zou het iedereen gunnen om zoiets een keer te doen.”

“We moeten presenteren vanuit de vraag: wat is de meerwaarde voor de gebruikers? Want dan krijg je fantastische verhalen te horen”

Cultuurverandering

Hidde: “Wel hebben we inmiddels ervaren dat het niet alleen iets is wat je doet, het brengt ook een cultuurverandering mee. We waren altijd gewend om over onze projecten te praten in specificaties, vierkante meters en duurzaamheid. Terwijl we moeten presenteren vanuit de vraag: wat is de meerwaarde voor de gebruikers? Want dan krijg je steeds weer een fantastisch verhaal te horen. Dat moeten we ons nog meer realiseren.”

Hidde: “Er staat nu een frisser merk, beter gepositioneerd. Uiteindelijk helpt je dat op lange termijn. En de hoeveelheid tijd die mensen aan het knutselen waren aan hun eigen templates, die besparen we in ieder geval.”

Case study ICSadviseurs

Bevlogen huisvestings-
adviseurs sinds 1955

Bekijk op Behance

Benieuwd naar onze aanpak?

Vraag hier onze bedrijfspresentatie aan
Vraag aan