fbpx
Larcom

"Het merk werd universeel, eenduidig en herkenbaar"

Volledige verhaal
Rob Houthooft, directeur Larcom

Meer waarde door werk

Werkleerbedrijf Larcom is een bedrijf met een prachtig verhaal, dat de afgelopen jaren echter onvoldoende uitgedragen werd. In een diffuus werkveld van doelgroepen, regelgeving en dienstverlening bleek het lastig om met een heldere boodschap naar buiten te treden. “Wie wil je zijn, wat wil je uitdragen? Dat waren vragen waar we intern niet een eenduidig antwoord op hadden.” In gesprek met directeur Rob Houthooft over een grondige herpositionering.

Rob: “Van medewerkers kreeg ik vragen als: wat moet ik zeggen als ik de telefoon opneem, wat zet ik op mijn visitekaartje? En als je die vragen veelvuldig krijgt, dan weet je: het klopt gewoon niet. Dan ga je dieper graven en naar je positionering kijken. Wie wil je zijn, wat wil je uitdragen? Hoe ziet de markt eruit? Hoe ervaren de stakeholders dat? Dat waren vragen waar we intern niet een eenduidig antwoord op hadden. En dan zie je dat communicatie gewoon een vak is. Wij hebben dat zelf niet in huis. Zoekend naar een bureau dat ons kon helpen, werden we geraakt door het enthousiasme van JA! en de manier waarop ze buiten de kaders kunnen denken. Dat was wat we nodig hadden, wij wilden niet meer van hetzelfde.”

Projectgroep Larcom

Een projectgroep, samengesteld uit medewerkers uit alle geledingen van de organisatie, ging in een aantal workshops met die positioneringsvragen aan de slag. Rob: “Die eerste sessies, dat was vooral veel vertellen. Maar we realiseerden ons: als we niet vertellen wie we zijn en waar we vandaan komen, krijgen we ook niet scherp waar we naartoe willen.”

Een belangrijk gespreksonderwerp was de Participatiewet, ingevoerd in 2015. Die zorgde voor ingrijpende veranderingen in het landschap van de sociale werkvoorziening. SW-bedrijven gingen dienstverlenend werken richting gemeenten en dat zorgde voor een stroom aan naamsveranderingen in de sector. Larcom richtte destijds, onder de naam Tracé, een eigen divisie op die overheden ging ondersteunen.

Strategiesessie Larcom

Het begint met die ene vraag

Rob: “Van JA! kreeg ik de vraag of de naam Tracé in beton gegoten was. Toen wist ik: als ik nu ja zeg, dan dwing ik ze in een richting, als ik nee zeg dan geef ik ze de vrije hand. Dat vergde wel iets van mijzelf. Durf ik inderdaad een stap terug te doen, heb ik het vertrouwen?”

“We waren er wel trots op dat wij gewoon Larcom bleven, tegen de stroom in van al die naamsveranderingen in de sector”

Paraplumerk

Vanwege de grote regionale naamsbekendheid werd uiteindelijk gekozen voor een paraplumerk Larcom, waarbij alle divisies onder dezelfde naam gingen vallen. Het betekende afscheid nemen van de naam Tracé. Was dat even schakelen?

Rob: “In feite was het een opluchting. Achteraf gezien is Tracé nooit goed uit de verf gekomen. Het was niet herkenbaar voor de mensen, niet voor onze stakeholders. Toen we ons realiseerden dat Larcom én een goed beeldmerk had én een goede merknaam, was het snel duidelijk dat een paraplumerk de meest logische keus was. Vanaf dat moment was het klaar, iedereen tevreden. Ik kreeg intern ook geen vragen meer, Larcom als merk werd universeel, eenduidig en herkenbaar. En achteraf waren we ook wel trots op het feit dat we gewoon Larcom bleven, tegen de stroom van al die naamsveranderingen in. Dat begint met het durven stellen van die ene vraag.”

Activatiecampagne Larcom

“Ik merk dat ik niets meer hoef uit te leggen”

Het nieuwe Larcom richt zich op drie doelgroepen: overheid, bedrijfsleven en mensen met een arbeidsbeperking. Werk als de verbindende factor is gevat in de pay-off ‘meer waarde door werk’.

Over de hele linie ziet Rob de effecten van de herpositionering: “Ons bereik op LinkedIn is in korte tijd verdrievoudigd, we hebben een succesvolle wervingscampagne gehad voor nieuwe medewerkers en er was veel waardering voor onze activatiecampagne, daar waren mensen echt jaloers op. Wat ik zelf heel mooi vind is dat ik beleidsambtenaren of interimmers spreek en merk dat ze onze website hebben bekeken en precies weten wat onze dienstverlening inhoudt. Dan hoef ik eigenlijk niets meer uit te leggen. Dat zijn wel momenten waarvan je denkt, okee, we hebben het goed geregeld.”

Meer waarde door werk

Uniek bedrijf

“Ik merk het ook in kleine dingen, de huisstijl bijvoorbeeld. Onze maand- en kwartaalreportages, aanbiedingen die we doen vanuit aanbestedingen, presentaties in Powerpoint, alles heeft nu een vast stramien en het ziet er allemaal super uit. Beeld en geluid kloppen nu gewoon. Larcom was al een uniek bedrijf, in die zin hadden we wel iets te vertellen. Het gaat om de manier waarop je het vertelt.”

 

Case study Larcom

Meer waarde door werk

Bekijk op Behance

Benieuwd wat onze aanpak is
bij specifieke vraagstukken?

Vraag hier onze bedrijfspresentatie aan
Vraag aan