CCS Design Awards Badge
Stimmt

Ineens kende iedereen onze nieuwe naam. Iedereen begreep het.

Bekijk de volledige casefilm
Volledige verhaal

Experience awesome

Van uit de hand gelopen hobby tot volwassen bureau met eigen merchandise. Oftewel: hoe internetbureau Velten Media transformeerde tot ‘awesome’ digital agency Stimmt.

Velten Media was in tien jaar gegroeid in alle opzichten: het team werd groter, dienstverlening werd complexer en opdrachtgevers werden partners, waar langdurige samenwerkingsverbanden mee gesmeed werden. Verdere groei is een sterke ambitie voor de komende jaren. Dat vroeg om een passende positionering inclusief een nieuwe naam. Een krachtige, herkenbare naam die letterlijk en figuurlijk klopt: Stimmt!

 

“Onze cultuur, het team, de ervaring: op al die gebieden hebben we enorme stappen gemaakt. Een rebranding was echt nodig om dat uit te dragen”

 

Oprichter en eigenaar Nick Velten: “Dit bureau is begonnen als uit de hand gelopen hobby. Over de naam was nooit echt nagedacht en een visuele identiteit hadden we niet. Vooral de afgelopen jaren zijn we heel erg gegroeid. Onze cultuur, het team, de ervaring: op al die gebieden hebben we enorme stappen gemaakt. Een rebranding was echt nodig. We wilden een frisse stap maken, onder een nieuwe naam en met een stijl die bij ons past. Daarmee kunnen we beter uitdragen dat we een aantrekkelijke werkgever zijn en de basis leggen voor verdere groei in de komende jaren.”

Nick Velten, eigenaar Stimmt digital agency

Tot in detail uitwerken

“Wat voor ons heel duidelijk was: als we gaan voor een rebranding, moeten we het ook goed doen. Dat gaan we niet zelf doen, daar schakelen we een externe partij voor in en we werken alles tot in detail uit. Dat is volgens mij ook gelukt.”

 

“Voorheen lieten we ons logo het liefst maar helemaal weg, nu lopen we vol trots in onze eigen merchandise”

Een eigen stijl gebaseerd op een heldere visie

“Voor onszelf is de rebranding vooral een bevestiging van wat er intern al was, aan het bureau zelf en de cultuur is eigenlijk niets veranderd. We denken en doen nog precies hetzelfde als een jaar geleden. Het verschil is dat er nu mensen hier lopen in een hoodie met Stimmt erop. Voorheen lieten we ons logo het liefst maar helemaal weg, nu lopen we vol trots in onze eigen merchandise. We hebben er echt een merk van gemaakt, een brand. Een eigen stijl gebaseerd op een heldere visie, waar we alles wat we doen aan kunnen toetsen. Of dat nu een flyer is of een beslissing over groei van ons bureau.”

 

”Het was alle moeite zeker waard, het heeft ons een enorme boost gegeven”

 

“Het was een complex traject, soms heel mooi en leuk, met veel voldoening en energie. Toch hadden we ook momenten dat we het niet zagen zitten. En er was druk, er móest iets komen en de bestaande business liep ondertussen gewoon door. Ik heb wel een moment gehad dat ik dacht, hoe komen we nu in hemelsnaam verder. Twee maanden later was alles klaar.

Het was alle moeite zeker waard, het heeft ons een enorme boost gegeven. Voor het team is dit supergoed geweest. Iedereen heeft er aan meegewerkt, het is echt van ons samen. Een bureau waar iedereen zich onderdeel van voelt.”

To-do-list met 250 actiepunten

“Wat ik er uit heb gehaald: als je het doet moet je het goed doen. Medewerkers interviewen, de markt onderzoeken, klanten ondervragen. Draagvlak creëren, alles tot in de puntjes uitwerken en er echt de tijd voor nemen. We hadden een lijst met 250 dingen die moesten worden opgepakt. Je gaat dus ook heel veel zaken herzien, alles staat opeens ter discussie.”

Aantrekkelijk werkgeversmerk

“Wat voor ons heel waardevol is: sinds de rebranding zien we een boost in sollicitanten, zowel in aantal als in kwaliteit. We zijn natuurlijk veel opgevallen de laatste maanden en we hebben veel energie gestoken in onze presentatie als aantrekkelijke werkgever. Digitale talenten hebben keuzevrijheid, dus als ze een werkgever zoeken gaan ze ook kijken naar je stijl en je cultuur.

Op korte termijn hebben we meer sollicitanten dan klanten nodig. Daarom zijn we ook heel open over onze groeiplannen. Die groei, dat gaat ook echt gebeuren. Sollicitanten zien dat ook. Dat was een belangrijk doel en dat is zeker bereikt.”

 

“Op de dag van de lancering was het letterlijk een druk op de knop en alles ging live. Dat is voor ons ook Stimmt, alles klopt”

 

“We wilden per se alles tot in de puntjes voorbereid hebben. Dat is voor ons ook Stimmt, alles klopt. Daar hebben we hard voor gewerkt. Op de dag van de lancering was het letterlijk een druk op de knop en alles ging live. Binnen 24 uur was alles geregeld, de website, signing, mailingen in print en digitaal. En ineens had niemand het meer over Velten Media, iedereen kende onze nieuwe naam. Iedereen snapte het, vond het helemaal bij ons passen en men begreep ook waarom we het hebben gedaan. Van andere bureaus die een vergelijkbare stap overwegen, horen we dat ze onze rebranding als voorbeeld zien. Dat vond ik een mooi compliment en een bewijs dat we de juiste stap genomen hebben. Er ligt een prachtige basis om verder te groeien.”

 

Case study Stimmt

Agency for digital
awesomeness

Bekijk op Behance

Benieuwd wat onze aanpak is
bij specifieke vraagstukken?

Vraag hier onze bureaupresentatie aan
Vraag aan