Kick-off

nieuwe fase

Scroll omlaag
Pt.
1
Kick-off nieuwe fase: Our journey to a new agency
Datum
20
Jun
2024

Na 7,5 jaar is het tijd. Ons bestaande merk past niet meer en de toekomst vraagt om transformatie die past bij onze expertise in branding en positionering. We willen door. En hebben onwijs veel zin in de keuzes die komen gaan. Onze rebranding en de route naar ons nieuwe bureau zitten vol inzichten die we graag met je delen.

Tijd voor een strategische zet: een transformatie

Waarom een rebranding?

1.

Onze drive is nog altijd sterk en helder: vooroplopen in (re)branding en positionering. Maar wat nodig is voor een succesvol merk verandert. Merken moeten meer dan ooit stevig staan én wendbaar zijn. Uitgesproken zijn én kunnen meebewegen. En dus moeten wij ook in beweging komen. Tijd voor een strategische zet: een transformatie.

We willen dingen anders gaan doen, voortbouwend op de lessen van afgelopen jaren. We willen dat onze organisatie past bij wat we de afgelopen jaren leerden én we willen ruimte bieden aan onze ambities voor de komende 10 jaar.

Met de ontwikkeling van onze nieuwe positionering, intern 'JA 4.0' gedoopt, verzekeren we onszelf van een merk waarmee we voorop blijven lopen in de steeds veranderende wereld van branding en marketing.

De merkperceptie is niet langer onderscheidend

‘Boutique agency’ is een positionering die ons eerder volwassenheid gaf, maar waarmee we ons anders-zijn niet langer kunnen uiten, en ons niet meer succesvol kunnen onderscheiden in de markt.

De merkperceptie past ons niet meer

We hebben ons merk jarenlang succesvol geladen, maar de lading past niet meer bij het team dat we hebben gecreëerd. De chique associatie van een ‘boutique agency’ is geen match meer en na 7,5 jaar JA - een naam die ons veel energie heeft gegeven - zijn we klaar voor een nieuwe naam en een nieuw hoofdstuk.

De merkperceptie is verzadigd

Het merk ‘JA - rebranding agency’ biedt ons geen ruimte om onze rebranding propositie uit te breiden met complementaire diensten als growth marketing en Webflow development. De fusie tussen JA en Cut the Code is daarom het perfecte moment om aan de slag te gaan met onze merktransformatie.

Momentum betekent kansen pakken

Met onze uitbreiding naar een gespecialiseerder, omvangrijker team kunnen we bedrijven naast (re)branding ook geïntegreerde digitale strategieën bieden. (Re)branding inclusief naadloze vertalingen van brand identities naar alle digitale touch points. Inclusief growth marketing, inclusief continue optimalisatie. Hiermee groeien we uit tot een bureau dat alles in huis heeft om te bouwen aan uitgesproken merken met het aanpassingsvermogen dat organisaties anno 2024 nodig hebben. Dat vraagt om een innovatieve rebranding voor onszelf.

Behind the Screens toont niet alleen het eindresultaat, maar juist de weg ernaartoe. Door niet alleen te focussen op de output, maar ook op ‘hoe’ en ‘waarom’, onderscheiden we ons in de markt.”

Liana Muller - Brand Creative

we delen ons proces

2.

Waar we eerst bedachten dat low key te doen met enkel social media content, vroeg brand creative Liana zich af of deze aanpak wel voldoende pastte bij de ambitie van ons team. De ambitie van mensen die houden van on brand visual storytelling en goed doordachte achtergrondverhalen:

‘Er kriebelde iets en ik had het gevoel dat we het anders konden aanpakken. Op kantoor pingpongde ik wat met Jasper tot we een aha-moment hadden: waarom geen contentserie die het verhaal vertelt van JA’s merktransformatie naar een nieuwe agency?

Een waardevol inkijkje in de rebranding van een rebranding agency

Zoals Liana vertelt in haar Q&A over Behind the Screens: wat we onze klanten leren, moeten we zelf ook doen. ‘Een rebranding is niet niks. Dat weten we, en zien we telkens weer bij onze opdrachtgevers. Het is niet niks om afscheid te nemen van een naam, of om een idee los te laten en een andere richting te kiezen. We willen laten zien hoe wij met dat proces van keuzes maken omgaan. Hoe we de werkwijze die we aan hen meegeven, nu zelf doorlopen.’

‘Dus hoe bedenken we iets? Waar lopen we tegenaan en hoe lossen we dat op? Welke darlings killen we? Ik hoop dat via dit inkijkje mensen beter begrijpen waar onze voorstellen en werkwijzes vandaan komen, en erop vertrouwen dat wij geen snelle keuzes maken, maar alles goed doordenken.’

0

1

Standvastig

Benutten hun toekomstvisie als ijkpunt.

0

1

Standvastig

Benutten hun toekomstvisie als ijkpunt.

0

1

Standvastig

Benutten hun toekomstvisie als ijkpunt.

0

2

Adaptief

Ontwikkelen een merk dat meebeweegt.

0

2

Adaptief

Ontwikkelen een merk dat meebeweegt.

0

2

Adaptief

Ontwikkelen een merk dat meebeweegt.

0

3

Iteratief

Bouwen continu door en blijven leren.

0

3

Iteratief

Bouwen continu door en blijven leren.

0

3

Iteratief

Bouwen continu door en blijven leren.

De weg vooruit

Komende hoofdstukken onthullen we stap voor stap essentiële elementen van onze rebranding: van de creatie van een nieuwe merkstrategie tot de zoektocht naar een nieuwe naam. Van de ontwikkeling van onze identiteit tot een nieuw huisvestingsconcept.

We eindigen met de lancering en activatie van ons vernieuwde merk en sluiten deze epic journey af met een samenvatting van onze transformatie en - natuurlijk - champagne. Op een nieuwe plek, in een nieuw tijdperk voor ons bureau, barstend van de plannen en energie. Het wordt fantastisch - en we zijn blij dat je met ons meereist.

Come along for the ride & meld je aan voor onze updates
Behind the Screens toont niet alleen het eindresultaat, maar juist de weg ernaartoe. Door niet alleen te focussen op de output, maar ook op ‘hoe’ en ‘waarom’, onderscheiden we ons in de markt.”

Liana Muller - Brand Creative

3.
Behind the Screens

Blijf op de hoogte van Behind the Screens:
Our journey to a new agency

Bedankt, we hebben je inzending ontvangen!
Er ging iets mis tijdens het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.