Strategie

& Positionering

Scroll omlaag
Pt.
2
Strategie & positionering: Our journey to a new agency
Datum
25
Jul
2024

Na 7,5 jaar JA gaan we iets nieuws doen. In ons domein dan. Om het grootste kleine bureau van Nederland te blijven, gaan we merken niet alleen rebranden, maar ook transformeren. Dat vraagt om een vernieuwende aanpak.


In deze Pt. 2 van Behind the Screens lees je hoe we tot onze nieuwe strategie en positionering kwamen en welke impact dat heeft op ons bureau.

Waar een rebranding een merk ontwikkelt, ontwerpt en uitrolt - bouw je met een transformatie op een nieuwe manier aan je bedrijf. Door een succesvol merk te ontwikkelen en die goed te laten werken: extern en intern. Deze strategische stap zetten we niet zo maar. We zien hoe de markt verandert, hoe merkbouwen verandert en wat er nodig is om het kleinste grote bureau van Nederland te blijven.

Wat wij zien

1.

Bureaus moeten meer waarde leveren

Onder andere dankzij AI, kunnen en doen opdrachtgevers veel meer in-house. Als bureau moeten we daarom meer toegevoegde waarde leveren. Onze oprichter Jasper: ‘Ik denk dat de ondergrens van de output steeds hoger wordt door alle tooling die er is. Met alleen goed design kun je je bijvoorbeeld niet meer onderscheiden.’


De traditionele relatie tussen bureau en opdrachtgever wringt

Op dit moment zijn er voor bedrijven 2 scenario’s, ziet Jasper: ‘Je agency is fantastisch en je raakt afhankelijk, óf je agency verknalt het en je zit met de gebakken peren.’ Die afhankelijkheid geeft druk op de relatie tussen bedrijf en bureau en heeft impact op de kwaliteit van de samenwerking. Voor beide lijkt een andere relatie nodig om succesvol te zijn.


Merkbouwen anno 2024 is complex

De lijst met voorwaarden voor een succesvol merk is verdrievoudigd: aandacht is schaarser dan ooit; het verdwijnen van het onderscheid tussen B2B en B2C levert B2B-bedrijven een flinke uitdaging op; door digitalisering komen er voortdurend formats en kanalen bij waarop je je moet profileren met de juiste specs, toon en stijl; en strategisch moeten je bedrijf en merk altijd klaarstaan voor grote veranderingen - denk: pandemie.

Toekomst-strategie

2.

Hoe merken succesvol worden, verandert. En dus veranderen wij mee. We breiden ons team en onze diensten uit, en veranderen onze aanpak. Van done-for-you naar done-with-you. Dit is wat wij gaan doen zodat opdrachtgevers standvastig, adaptief en iteratief aan hun merk kunnen bouwen.

We geven je een blauwdruk

Als bureau voor merktransformatie doen we nog steeds de hele rebranding voor onze klanten. Waar de consultancy rol vroeger impliciet was in de fase merkstrategie, is deze nu expliciet met de volle aandacht voor analyse en advies. In een blauwdruk brengen we dit specialisme samen, dit geeft ons en opdrachtgevers een voedingsbodem voor de lange termijn. 

  • Naar welke mijlpalen werken we toe in het proces?
  • Welke doelstellingen en belangrijke resultaten moeten we behalen?
  • Welk team - in-house en vanuit ons - stellen we hiervoor samen?
  • Welke toolstack heeft het team nodig?

We kijken daarbij naar buiten en naar binnen. Een nieuw merk is niet niks en vraagt om verandermanagement. Daarom nemen we marketingteams uitgebreid mee in de verandering: zij moeten het nieuwe merk gaan leven en we begeleiden hen om intern en extern het merk te bewaken en te laten groeien.

Deze betrokkenheid vraagt om veel onderling vertrouwen. Bovendien vraagt het om meer commitment en capaciteit vanuit opdrachtgevers. We gaan niét lekker met je dromen over ambities om plannen vervolgens op de plank te laten liggen. Wij gaan aan de slag - en onze opdrachtgever óók.


We geven je een brand system

Nog te vaak denken bedrijven en marketeers bij branding aan visuele branding, uiteraard gestoeld op strategie. Maar anno 2024 heb je een brand system nodig. In plaats van elke mogelijke uiting uitgewerkt tot in de puntjes, geeft dit opdrachtgevers componenten waarmee ze hun merk kunnen neerzetten in elke situatie. Denk aan:

  • Principes en richtlijnen
  • Sonic branding
  • Motion design
  • Design systems
  • Stijlelementen
  • Contentformats
  • Tone-of-voice
  • en meer

Zo hebben in-house marketeers altijd de juiste stijl voor handen, behouden we samenhang en kan het merk meegroeien met veranderingen in of om het bedrijf.


We laten je groeien

In ons nieuwe bureau geven we de discipline growth marketing een belangrijke plek in ons aanbod. Want als het merk niet meetbaar meer oplevert dan voorheen - moeten we bijsturen om succes te behalen. Met Mariska als growth marketing manager rusten we ons team en dat van opdrachtgevers uit met strategische en technische kennis om dit waar te maken. 

Met no-code development zetten we niet alleen een rijke merkbeleving neer maar kunnen we snel bijschakelen, A/B-testen en bijvoorbeeld campagnepagina’s opzetten als dat nodig is voor groei.


Zo werken bedrijven met toekomstgerichte merken

0

1

Standvastig

Benutten hun toekomstvisie als ijkpunt.

0

1

Standvastig

Benutten hun toekomstvisie als ijkpunt.

0

1

Standvastig

Benutten hun toekomstvisie als ijkpunt.

0

2

Adaptief

Ontwikkelen een merk dat meebeweegt.

0

2

Adaptief

Ontwikkelen een merk dat meebeweegt.

0

2

Adaptief

Ontwikkelen een merk dat meebeweegt.

0

3

Iteratief

Bouwen continu door en blijven leren.

0

3

Iteratief

Bouwen continu door en blijven leren.

0

3

Iteratief

Bouwen continu door en blijven leren.

Done-with-you

Consultancy aan de voorkant. Verandermanagement aan de achterkant. Als we het zachte gedachtegoed van een merk of de harde merkstrategie niet goed borgen of kúnnen borgen bij de klant, zien we: de merkstrategie verwatert in de uitvoering. En er worden geen duidelijke doelstellingen behaald.

Daarom gaan we het niet meer voor opdrachtgevers doen. Wij doen het samen met hen. Met trainingen, playbooks, begeleiding voor in-house teams en meer. Zo ligt de nadruk van de samenwerking minder op output, en meer op het proces van transformatie. En kunnen in-house teams uiteindelijk, met onze begeleiding, zelf dat merk uitbouwen en merkgedreven groei realiseren.


De rol van adoptie in ons eigen team

Meerdere keren ging onze eigen nieuwe strategie heen en weer tussen Jasper en de rest: ‘Als aanjager van deze merktransformatie ben ik verantwoordelijk voor de grote lijnen en het allerbelangrijkst: het delen van de ambitie met het team en het ophalen van hun reacties. Na de eerste teamsessie voelde ik dat we samen een belangrijke stap zetten richting een hele vette toekomst.’

Feedback uit het team die we verwerkten in de strategie voor ons nieuwe bureau.

  • Alette merkte op dat we niet te snel en gehaast moeten gaan, maar de tijd mogen nemen - stap voor stap.
  • Jonathan benadrukte dat we meer eenheid moeten creëren in onze disciplines.
  • Mariska wees ons erop dat we onszelf moeten houden aan de doordachte methodes die we met klanten ook doorlopen.
  • Liana tastte met ons af of onze transformatie meer een evolutie of revolutie is. Conclusie: een evolutie met revolutionaire energie!


Na elke teamsessie en feedback scherpten we verder aan en voelde deze strategie al meer als ons nieuwe bureau. En bij deze nieuwe strategie, hoort een nieuwe naam! Benieuwd hoe Jasper dit proces ervaart? Ontdek zijn kijk op onze strategie en transformatie in zijn Q&A.


Volgende keer: een nieuwe naam voor een nieuw bureau

In Behind the Screens onthullen we stap voor stap essentiële elementen van onze rebranding: van de creatie van een nieuwe merkstrategie tot de zoektocht naar een nieuwe naam. Van de ontwikkeling van onze identiteit tot een nieuw huisvestingsconcept. We eindigen met de lancering en activatie van ons vernieuwde merk en sluiten dit avontuur af met een samenvatting van onze transformatie. Het wordt fantastisch - en we zijn blij dat je met ons meereist.

Come along for the ride & meld je aan voor onze updates
3.
Behind the Screens

Blijf op de hoogte van Behind the Screens:
Our journey to a new agency

Bedankt, we hebben je inzending ontvangen!
Er ging iets mis tijdens het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.