Swipe

Swipe

Van JA 0.9 naar JA 3.1 - een sterk merk ontwikkelt zich altijd door

Hoe hou je een merk lerend en levendig en hoe werkt dat in de praktijk? En is de zoektocht naar witruimte een eenmalige, of is ook dat een constant proces? Aan de hand van de stappen die we met onze eigen agency hebben gezet, laten we je zien hoe je je als merk altijd door kunt blijven ontwikkelen.

Grafische huisstijl JA rebranding agency

We hebben het vaak over een lerend en levendig merk, en dat een écht goed merk zich altijd doorontwikkelt. Dat zeggen we niet zomaar. Door onze jarenlange ervaring weten we ondertussen dat het zo is, dat je als merk niet stil moet blijven staan, maar altijd op zoek moet gaan naar nieuwe witruimte en naar nieuwe mogelijkheden. Het is essentieel voor merkgedreven groei, iets dat we graag laten zien aan de ontwikkeling van onze eigen agency.

Dat wat nu JA rebranding agency is, begon alweer zes jaar geleden als JA! strategie x ontwerp. Eigenlijk was dat de 0.9-versie van ons huidige bureau. De X stond voor de kruisbestuiving tussen Jasper en André en hun eigen specialismen, daar wilden we toen iets mee doen. Bij JA 0.9 was er alleen nog maar een verhaal. We hadden geen cases, geen bewijslast. Toen we dat hadden opgebouwd, lanceerden we onze 1.0-versie. Op dat moment wisten we waar de markt op zat te wachten, we wisten waar we goed in waren en we hadden intussen ook nog een designer, copywriter en onze eerste stagiair binnengehaald. We waren een écht bureau (en die eerste stagiair leidt nu Cut the Code).

Onze opdrachtgevers en opdrachten werden groter. We werkten dedicated op conceptontwikkeling en groeiden stap voor stap door naar JA! 2.0: Strategisch ontwerpbureau JA!. Bij die stap hoorde ook weer een uitbreiding van ons team: we gingen zelf content publiceren en namen een marketeer en projectmanager in dienst. Daarnaast deelden we onze visie op positionering en branding in een whitepaper, waarmee we ons thought leadership wisten te claimen.

Die stijgende lijn hebben we doorgezet. Na drieënhalf jaar verhuisden we van Hardenberg naar Zwolle en startten we de voorbereiding voor JA 3.0, dat we begin dit jaar in Friesland in één week uit de grond hebben gestampt. Inmiddels was een groot deel van het team anders ingevuld, wat zorgde voor nieuwe energie. De stap naar Zwolle zorgde er ook voor dat onze arbeidsmarkt en klantengroep steeds groter werd. We werken inmiddels voor opdrachtgevers in Groningen, Zoetermeer en alles ertussenin. De stap naar JA 3.0 was uiteindelijk ook de stap naar JA branding agency, de plek waar we onze principes nog meer invulling hebben kunnen geven.

Grafische huisstijl JA rebranding agency
Grafische huisstijl JA rebranding agency
Grafische huisstijl JA rebranding agency
No items found.

En nu is het tijd om dat nóg een stap verder te brengen. Ook bij onszelf zijn we constant op zoek naar de witruimte: hoe geven we daar invulling aan en hoe kunnen we ons blijven onderscheiden? Ieder traject dat we doen is een rebranding, of heeft er in elk geval mee te maken. Rebranding is de dienst waarmee we ons de afgelopen jaren tot het uiterste in hebben ontwikkeld en gespecialiseerd, zover zelfs dat we een masterclass zouden kunnen geven over onze aanpak om merkgedreven groei te creëren.

Natuurlijk hebben ook wij intern best wat discussie gehad: gaan we voor branding of rebranding? Het lijkt een minimale verandering, maar juist een nuance als deze geeft aan op welk niveau je de witruimte kunt zoeken en vinden. Processen als deze houden je merk lerend en levendig: de waarden en visie van JA zullen hetzelfde blijven en bieden houvast, maar de manier waarop je jezelf positioneert kan (en moet soms ook) veranderen. Ook omdat er in de bureauwereld maar weinig onderscheid is: opdrachtgevers vinden het lastig om te duiden waar een agency nou écht goed in is. Iedereen kan iets met design, iedereen weet een strategisch plan op te stellen. Maar rebranding is het domein waarin wij de meeste expertise hebben en waar we de komende jaren met JA 3.1 in uit willen blinken.