Bijna nieuw jaar. Bijna nieuw bureau. Vanaf 2025 gaan wij door het werkleven als Bunch, bureau voor merktransformatie. Dat doen we op onze nieuwe locatie aan Rodetorenplein 14 en daar hebben we ontzettend veel zin in. Onze eigen transformatie zou niet compleet zijn zonder een passende brand identity. Volledig toekomstproof.
En dus nemen we je mee in hoe wij werken aan een nieuwe merkidentiteit voor ons bureau.
Strategie als basis
Voordat we Bunch - bureau voor merktransformatie - worden, merken we al dat er een nieuwe mix van disciplines nodig is. Zeker als we willen bouwen aan de merken van de toekomst. En merken die toekomstbestendig zijn. In The Bunch Blueprint vinden we die mix en methode: het is ons eigen unieke systeem dat strategie, branding en growth naadloos met elkaar verbindt.
De blueprint stelt ons in staat om duurzame merkgroei te realiseren. Elke discipline versterkt de andere. En elke stap in het proces versterkt de vorige stap. Van strategie naar brand design naar growth en weer terug naar strategie. Om continu te optimaliseren. Via deze cyclus kunnen wij als strategische creatieven floreren, en kunnen we klanten garanderen dat ze kunnen meebewegen met de alsmaar versnellende veranderingen in de markt.
Onze eigen identiteit ontstaat vanuit deze mix van disciplines.
In de zoektocht naar een nieuwe naam, maakt het woord ‘bunch’ veel ideeën los. Als zelfstandig naamwoord vertaald naar ‘een groep’ of ‘bundeling’, als werkwoord met de betekenis ‘gather together’ - of in het nederlands ‘samenkomen’. Perfect voor ons multi-disciplinaire team met branding, growth and digital, en onze ambitie om veel meer samen te werken met de klant.
Divergeren - convergeren
Nog voor we deze naam goed en wel kiezen, nemen brand designers Amy en Melvin hun ideeën rondom Bunch al mee naar huis. Om te broeden op mogelijke associatierichtingen en daarna op kantoor het landschap van associaties verder uit te bouwen met de rest van het team.
Conceptrichtingen
Visuele denkers als we zijn, verzamelen we onze associaties in verschillende ‘pillars’: conceptuele, visuele richtingen voor mogelijke interpretaties van deze naam. Als mogelijke filosofieën achter ons ‘Bunch’. De pillars Mind of the Swarm, Unity, Reeks en Neverending zijn geweldige conceptuele zaadjes voor waar onze ideeën later tot uitgroeien.
Door deze fase van divergeren, ontdek je ook wat minder past. Waar je te ver gaat. Want in het creatieve proces is het altijd — 2 stappen vooruit, 1 stap terug. Divergeren en convergeren. Na de keuze voor de naam worden we steeds kritischer en kunnen we beter convergeren: welke van deze mogelijke filosofieën past echt bij óns, bij Bunch?
Karakterkenmerken
Met het hele team samen gaan we een middag los op de karakterkenmerken die bij ons passen. Welke karakterkenmerken hebben we? We zijn optimistisch en zo blij als een puppy. Loyaal. Zelfverzekerd. Kleurrijk met flair. Flexibel. En ondernemen. ‘Dat klinkt als een golden retriever’, zei oprichter André al.
Onze motion designer Melvin ziet het aan deze karakterkenmerken direct: ‘dit wordt geen zwart-witte identiteit. En de vormen worden niet hard, maar toegankelijk. Dat is ook één van de redenen dat JA niet meer pastte. We stappen af van de cleane, serieuze uitstraling die je bij veel agencies ziet. Onze identiteit wordt energiek, dynamisch en kleurrijk. Zoals wijzelf. En ons trajecten zijn langdurig - of voor altijd - dus dan is een optimistische, toegankelijk merkpartner wel zo leuk. Dát gaan we overbrengen.’
Visuele richtingen
Nu we via conceptgedachtes zijn uitgewaaierd en via karakterkenmerken weer dichter bij onszelf zijn gekomen, start de stroom ideeën weer en werken we 3 kernconcepten uit voor de visuele identiteit.
Flip-side
- Niet zo lang houdbaar, want gestoeld op 1 bewegingsrichting: de flip
- In dingen 'flippen' missen we het 'together'-gevoel
Adapt
- Focust op elkaar de ruimte geven en samenwerken - magnetisch.
- Maar het ‘big idea’ ontbreekt en het is al veel gedaan.
Unity
- De U van unity past bij samenwerken, bij ‘you’ en bij onze toekomst: samenwerken met klanten zal alleen maar meer en meer over unity gaan, dus: big idea klopt.
- De vormentaal kan goed met trends mee en geeft ons veel creatieve vrijheid. Hij komt direct tot leven: in een golvende beweging die nóóit meer stopt.
0
1
Wave
Golft mee met de fases van transformatie
0
1
Wave
Golft mee met de fases van transformatie
0
1
Wave
Golft mee met de fases van transformatie
0
2
Together
Brengt ons samen met elkaar en klanten
0
2
Together
Brengt ons samen met elkaar en klanten
0
2
Together
Brengt ons samen met elkaar en klanten
0
3
Never-ending
Verbeeldt de langdurige relaties die we aangaan
0
3
Never-ending
Verbeeldt de langdurige relaties die we aangaan
0
3
Never-ending
Verbeeldt de langdurige relaties die we aangaan
Onze beweging
We zien de U en N uit Bunch in elkaar grijpen als een golf: symbool voor de never-ending samenwerking die we willen aangaan met onze klanten. Voor altijd meebewegen met de markt en de nieuwe digitale wereld. Voor het doorgeven van energie. Voor trends die komen en gaan en het creatieve proces. Voor expertises die in elkaar klikken. Voor wij en de klant die elkaar ontmoeten.
Melvin legt uit: ‘Laat je de golf doorlopen, dan ontstaat er een ritme waarop lijnen, vormen, fotografie en typografie kunnen meebewegen. Motion design als basis voor de hele identiteit. Alles valt heel mooi op z’n plek: strategie blijkt essentieel voor (motion) design, en onze hele strategie klikt nog sterker in elkaar door de beweging die motion inbrengt.’
A cheerleading bunch
De golfbeweging, ons enthousiasme, ons samenzijn: vanuit hier verkennen we welke audio past bij onze beweging. Melvin: ‘Als je een individu vraagt om passende muziek bij een video, zul je altijd een persoonlijke smaak krijgen. Beter is het om je strategie, je merkverhaal als basis te nemen’. Het onderzoek brengt ons in de wereld van cheerleading en drumline (of ‘stomp’) muziek. Perfect vanwege onze aanmoediging naar elkaar en onze klant. Keep the spirit high! En wat voor mascotte zijn wij dan eigenlijk? Een cheering ‘bunch’ kan natuurlijk niet zónder…
Dát delen we in Pt.6 met je. Tijdens onze trotse lancering in het nieuwe jaar.
Benieuwd hoe het voor Melvin was om te werken aan motion design binnen onze nieuwe huisstijl? In deze Q&A vertelt hij er alles over.
Volgende keer: let’s get this Bunch started
In Behind the Screens onthullen we stap voor stap essentiële elementen van onze rebranding: van de creatie van een nieuwe merkstrategie tot de zoektocht naar een nieuwe naam. Van de ontwikkeling van onze identiteit tot een nieuw huisvestingsconcept.
We eindigen met de lancering en activatie van ons vernieuwde merk en sluiten dit avontuur af met een samenvatting van onze transformatie.
Het wordt fantastisch - en we zijn blij dat je met ons meereist.