Swipe

Swipe

Op naar kennisleiderschap met Kiekens’ heritage

Kiekens logo door JA rebranding agency

Opdrachtgever

Kiekens

Diensten

Herpositionering
Merkstrategie
Merkidentiteit
Visuele identiteit
Logo redesign
Tone-of-voice richtlijnen & merkverhaal
Conceptontwikkeling
Beeldtaal
Art-direction foto- en videografie
Merkactivatieplan
Huisstijl implementatie
Copywriting & messaging
Contentstrategie
Campagne
Employer branding

Samenwerkingen

Willemijn Sieffers (fotografie)
Loes Stadhouders (Copywriter)
Andonni Tsolingkas (3D ontwerper)
Trendata (data research)
New-Media (online marketing)

In 2024 bestaat Kiekens meer dan honderd jaar. Goed moment voor deze specialist in afzuigtechniek om vooruit te kijken: wat heeft Kiekens nodig voor toekomstig succes? Met een strategie die Kiekens’ heritage uitlicht en een branding rondom duurzaamheid en gezondheid, geven we Kiekens intern en extern een indrukwekkend merk.

No items found.

Opdrachtgever

Kiekens

Diensten

Herpositionering
Merkstrategie
Merkidentiteit
Visuele identiteit
Logo redesign
Tone-of-voice richtlijnen & merkverhaal
Conceptontwikkeling
Beeldtaal
Art-direction foto- en videografie
Merkactivatieplan
Huisstijl implementatie
Copywriting & messaging
Contentstrategie
Campagne
Employer branding

Samenwerkingen

Willemijn Sieffers (fotografie)
Loes Stadhouders (Copywriter)
Andonni Tsolingkas (3D ontwerper)
Trendata (data research)
New-Media (online marketing)

In 2024 bestaat Kiekens meer dan honderd jaar. Goed moment voor deze specialist in afzuigtechniek om vooruit te kijken: wat heeft Kiekens nodig voor toekomstig succes? Met een strategie die Kiekens’ heritage uitlicht en een branding rondom duurzaamheid en gezondheid, geven we Kiekens intern en extern een indrukwekkend merk.

Kiekens is een erkende specialist in industriële afzuigtechniek. Met hoogwaardige technische maatwerkoplossingen werkt het bedrijf aan een wereld waarin een veilige, schone werkomgeving vanzelfsprekend is. Die visie en impact straalde het merk nog niet uit.

Zowel in de interne organisatie als voor partners en doelgroepen daarbuiten, was het onderscheidend vermogen van Kiekens niet helder. Om de concurrentiepositie voor de komende 100 jaar te waarborgen, klopte Kiekens bij ons aan. Samen namen we hun positionering en branding onder de loep.

Waarom nu het goede moment is voor een rebranding

Kansen en drempels op weg naar merkgedreven groei

Via interviews met medewerkers, validaties met bestaande klanten, data research en strategische sessies haalden we inzichten op: wat staat Kiekens in de weg voor merkgedreven groei? En welke merkkracht blijft nog onbenut?

  • Dochterbedrijf VLM levert levert service & onderhoud aan Kiekens' machines, maar had geen duidelijke positie ten opzichte van Kiekens.
  • Kiekens richtte zich niet duidelijk op bepaalde markten en mistte focus.
  • Kiekens gebruikt hoogwaardige technologieën en biedt producten met een lage TCO.
  • De huidige organisatiecultuur droeg nog niet bij aan bedrijfssucces, maar medewerkers voelen zich betrokken bij het bedrijf en klantrelaties.

Met deze kennis op zak kozen we een strategie die Kiekens een duidelijke concurrentiepositie geeft en die ‘witruimte’ pakt: de vrije ruimte in de markt van afzuigingsinstallaties.

No items found.

Kennisleiderschapspositie met dank aan heritage

We besloten Kiekens te transformeren tot kennisleider. We blazen Kiekens’ heritage nieuw leven in en focussen op de kracht van hun duurzame machines. Alles draagt bij aan de duidelijke merkpropositie: veilige werkomgevingen garanderen door schone lucht. Dochterbedrijf VLM positioneren we onder Kiekens als Kiekens Service en we kozen specifieke markten om merk en marketing op te richten.

Gevoel geven aan technisch hoogstaande producten

Hoe harder je product, hoe zachter je boodschap. Dus Kiekens’ uitstraling mag - met de technische en industriële aard van haar producten - zacht en uitnodigend zijn. Emotie is de ultieme troef. Dus welk gevoel willen we dat Kiekens oproept? Gezond zijn, welzijn. Dit emotionele domein claimen we met Kiekens’ branding.

No items found.

Het onzichtbare zichtbaar maken

Zo’n twintigduizend keer per dag halen we adem. Hoe gezond of ongezond de binnenlucht is, is dus essentieel. Gezondheid, ademhalen: hoe straal je dat uit? Hoe maak je tastbaar wat onzichtbaar is?

Onze creatieven vonden inspiratie in de vormen van luchtstromen, en zetten een onderscheidende brand identity op die Kiekens krachtig en clean neerzet. De flows staan symbool voor de stofdeeltjes die worden ‘afgezogen’: van ongezonde naar schone lucht.

Schone esthetiek mét professioneel gewicht

We kozen een minimalistische, schone esthetiek. Kleuren als wit suggereren puurheid en netheid, terwijl donkere tinten juist gewicht en professionaliteit overbrengen. Deze kleuren vullen we met subtiele tinten, voor een rustige lijn met een gebalanceerde uitstraling.

Om de doelgroep te overtuigen van Kiekens’ technische kwaliteit, visualiseerden we de unieke werking en technieken van Kiekens’ filters in 3D.

Medewerkers meenemen en trots maken

Met de nadruk op een veilige, gezond en schone werkomgeving, positioneert Kiekens zich als bedrijf dat zijn verantwoordelijkheid neemt voor een gezonde toekomst. Medewerkers weten weer waar ze trots op kunnen zijn: een interne boost die cruciaal is voor een krachtige uitstraling. Zo kan Kiekens vanaf nu met een duidelijk concurrentievoordeel en de juiste merkbeleving klanten aan zich binden.

No items found.