Opdrachtgever
Zwartwoud
Diensten
Herpositionering
Merkstrategie
Merkidentiteit
Visuele identiteit
Logo redesign
Tone-of-voice richtlijnen & merkverhaal
Conceptontwikkeling
Beeldtaal
Art-direction
Foto- en videografie
Merkactivatieplan
Huisstijl implementatie
Employer branding
Copywriting & messaging
Campagne
Samenwerkingen
Ronald Zijlstra (fotografie)
Cut the Code (website)
Een opvallende rode plus was lange tijd het beeldmerk van Zwartwoud. Maar wat precies ‘de plus van Zwartwoud’ is - kreeg deze ontwikkelaar van maatwerkinterieur niet scherp. Met een onduidelijke positionering en een verouderde huisstijl, vroeg het bedrijf ons om hulp. Om het merk nieuw leven in te blazen en antwoord te geven op de vraag ‘hoe zeg je nou wat we precies doen?’.
Opdrachtgever
Zwartwoud
Diensten
Herpositionering
Merkstrategie
Merkidentiteit
Visuele identiteit
Logo redesign
Tone-of-voice richtlijnen & merkverhaal
Conceptontwikkeling
Beeldtaal
Art-direction
Foto- en videografie
Merkactivatieplan
Huisstijl implementatie
Employer branding
Copywriting & messaging
Campagne
Samenwerkingen
Ronald Zijlstra (fotografie)
Cut the Code (website)
Een opvallende rode plus was lange tijd het beeldmerk van Zwartwoud. Maar wat precies ‘de plus van Zwartwoud’ is - kreeg deze ontwikkelaar van maatwerkinterieur niet scherp. Met een onduidelijke positionering en een verouderde huisstijl, vroeg het bedrijf ons om hulp. Om het merk nieuw leven in te blazen en antwoord te geven op de vraag ‘hoe zeg je nou wat we precies doen?’.
De aarde wordt warmer, de lucht vuiler en grondstoffen raken uitgeput. Met 43,2 miljoen meubels die jaarlijks worden weggegooid, voelt Zwartwoud de urgentie om duurzamer te ontwikkelen. Circulariteit kreeg de afgelopen jaren steeds vaker een vanzelfsprekende rol in projecten. Zo is de inventarisatie van herbruikbare materialen voor elk project vaste prik, en gebruikt Zwartwoud alleen FSC-hout.
Goed op weg dus achter de schermen! Maar de marketingboodschap naar buiten was minder scherp. Het bedrijf had moeite om te duiden wat het doet, wist niet welke positionering bij hun merk past en welke marketingkoers daar de komende jaren bij hoort.
Waarom nu het goede moment is voor een rebranding
Een andere manier van kijken
Circulariteit is noodzaak. Als het goed is, wordt het hygiëne in de bedrijfsvoering van elk bedrijf. Toch merkten we dat circulariteit bij Zwartwoud een extra bijzondere plek heeft: we proefden leiderschap.
Circulair ontwikkelen vraagt namelijk om een bijzondere blik op het materiaal, en de mensen van Zwartwoud hebben die blik. Waar jij een stoel ziet, zien zij eikenhout waar een ontwerper de vorm van een stoel aan gaf. Tijdelijk dan - want misschien is hetzelfde hout over een paar jaar wel een tafel. De duurzame principes waarmee Zwartwoud deze visie omzet in actie, maakten het duidelijk voor onze strategen: Zwartwoud wordt thought leader in circulair maatwerkinterieur.
Road to 2030
We positioneren Zwartwoud als circulair-interieurexpert die ontwikkelt met visie op de toekomst. Dat Zwartwoud de principes van de R-ladder, cradle-to-cradle en CO2-balans combineert, bewijst de vooruitstrevende aanpak van het bedrijf.
Om de nieuwe positionering te claimen en de rol van thought leader uit te dragen, werkten we samen een roadmap uit om de ambitie ‘circulair-interieurexpert in 2030’ waar te maken. Bovendien schreven we een nieuw verhaal met zeven voordelen die de plus van Zwartwoud weer betekenis geven: van hun visie op blended spaces tot hun flexibele projectteams.
Een transformerende vormentaal
Nadat we de ‘plus’ van Zwartwoud opnieuw laadden met onderscheidend vermogen, ontwierpen we een brand identity met deze kruisvorm in ons achterhoofd. Het nieuwe font heeft een eigenzinnig karakter met ontwrichte hoeken die knipogen naar ‘constructie’ en ‘deconstructie’.
De circulariteit die nu centraal staat in de strategie van Zwartwoud, vertaalden we naar een beeldtaal met amorfe vormen: ze kennen geen vaste vorm of structuur. Net als de eikenhouten stoel, hebben ze slechts een tijdelijke vaste vorm. Bovendien transformeren ze mee met Zwartwoud’s ontwikkeling en met verschillende communicatiemiddelen: ingetogen vormen en kleuren voor functionele middelen, versus aanwezige vormen en rijke kleuren uit de nieuwe huisstijl voor marketingmateriaal.
Een optimistische identiteit met een neutrale basis, die meebeweegt waar nodig, en meegroeit richting 2030.
Scherper, steviger, succesvoller
Met hun nieuwe rol als thought leader laat Zwartwoud concurrentie achter zich en versterken zij niet alleen extern haar missie naar circulaire productie: ook intern staan alle neuzen dezelfde kant op en begrijpen medewerkers de visie en waarden. De rebranding geeft de interieurbouwer bovendien een consistent merkimago en helpt het bedrijf op weg naar circulaire productie en een circulair 2030.