Opdrachtgever
Move
Diensten
Herpositionering
Naamcreatie
Merkstrategie
Merkidentiteit
Visuele identiteit
Logo redesign
Tone-of-voice richtlijnen & merkverhaal
Conceptontwikkeling
Beeldtaal
Huisstijl implementatie
Samenwerkingen
Cut the Code (website)
Hoe maak je van twee succesvolle bedrijven één nieuw en onderscheidend merk? Dat was de vraag waarmee we aan deze rebranding begonnen. De twee leading mobile agencies M2mobi en Move4Mobile fuseerden, het was aan ons om daar een merk voor te bouwen die zowel door opdrachtgevers als werknemers werd omarmd.
Met de nieuwe naam Move en het narratief mobile first & beyond zetten we de agency neer als leading expert. Move is mobile-first since day one, denkt in alles mobile first en brengt als leidende expert dit vakgebied verder en verder. Dit komt in alles terug: de manier waarop Move communiceert, presenteert, het merk vormgeeft, laat bewegen en de mensen zich gedragen.
Opdrachtgever
Move
Diensten
Herpositionering
Naamcreatie
Merkstrategie
Merkidentiteit
Visuele identiteit
Logo redesign
Tone-of-voice richtlijnen & merkverhaal
Conceptontwikkeling
Beeldtaal
Huisstijl implementatie
Samenwerkingen
Cut the Code (website)
Hoe maak je van twee succesvolle bedrijven één nieuw en onderscheidend merk? Dat was de vraag waarmee we aan deze rebranding begonnen. De twee leading mobile agencies M2mobi en Move4Mobile fuseerden, het was aan ons om daar een merk voor te bouwen die zowel door opdrachtgevers als werknemers werd omarmd.
Met de nieuwe naam Move en het narratief mobile first & beyond zetten we de agency neer als leading expert. Move is mobile-first since day one, denkt in alles mobile first en brengt als leidende expert dit vakgebied verder en verder. Dit komt in alles terug: de manier waarop Move communiceert, presenteert, het merk vormgeeft, laat bewegen en de mensen zich gedragen.
Hoe maak je van twee toonaangevende bedrijven één sterk merk?
Bedenk een naam en slogan voor het grootste toonaangevende mobiele bureau van Nederland met een internationale expansiedrift. Dat was hoe we aan deze rebranding begonnen. Dit grootste toonaangevende mobiele bureau van Nederland is het resultaat van een fusie van twee al bestaande bureaus: Move4Mobile en M2mobi. Beide partijen werken met opdrachtgevers in binnen- en buitenland, vanuit hun kantoren in Amsterdam, Zwolle en Lissabon.
Normaal gesproken beginnen we met een strategisch plan, waar vervolgens meer concrete zaken als naamgeving, tone-of-voice en visuele identiteit uit volgen. In dit geval ging dat dus precies andersom.
De naam moest matchen met de merkessentie en de kernwaarden van het nieuwe bedrijf: Energized by People, Process and Proof en Seize the Potential. Daaruit ontstond Move. Een actieve, energieke naam voor een bedrijf dat al jarenlang door het mobiele landschap beweegt, in een digitale wereld die constant in beweging is. Maar met Move alleen kom je er niet. We gingen op zoek naar de unieke waarde van Move, op zoek naar witruimte dus.
Waarom nu het goede moment is voor een rebranding
Het allesbepalende narratief
We claimden een categorie om Move te positioneren als leading mobile agency, iets dat paste bij de ambities van Move. Dat claimen hebben we gedaan door ze als een kennisleider neer te zetten, die een nieuwe expertise uitdraagt: mobile first thinking.
Move staat dus voor mobile first thinking. En we gaan nog verder: Move is mobile first & beyond. Mobile first omdat Move mobile denkt, mobile doet en mobile is, since day one. Het maakt Move de leading expert op dit gebied. Beyond staat voor de eindeloze mogelijkheden die mobile biedt, het potentieel dat Move steeds verder op rekt en benut. Het staat voor steeds verder doorontwikkelen, met de beste technologie op de nieuwste devices. Van frontend naar backend: Move exceeds expectations. Het maakt de combinatie mobile first & beyond het perfecte narratief voor deze nieuwe agency.
Het narratief mobile first (since day one) & beyond (als kennisleider richting de toekomst) omarmt op deze manier de volledige positionering van deze fusie.
Mobile first betekent content first
In de ontwikkeling van de visuele identiteit namen we het narratief als uitgangspunt. Dit narratief hebben we dus ook meegenomen in de ontwikkeling van het logo en het designsysteem. Het logo is onderdeel van de context en is daardoor niet leidend voor de boodschap. Dit noemen we blending. En blending is trending, zien we bij andere leading brands.
Met deze visuele identiteit denken we niet alleen mobile first, maar ook content first. Op deze manier kunnen we het merk blijvend synchroniseren met de toekomstige ontwikkelingen, op welk gebied en welke manier dan ook. En in de communicatie moet de bewijslast van Move als leading expert en het mobile first thinking altijd primair terugkomen. Dit betekent dat we vanuit een basisidentiteit altijd toe kunnen werken naar een expressiever palet.
We laten het ontwerp niet leidend zijn, maar de content die in en om het ontwerp te lezen of te bekijken is. De ruimte die je op mobiele apparaten hebt om je boodschap over te brengen, is minimaal. Mobile first thinking betekent in dit geval dus dat je zo snel en helder mogelijk moet communiceren.
Het logo is daarom opgebouwd uit eenvoudige vormen als lijnen en een cirkel. Het gaat tenslotte om de inhoud, en minder om de vorm. We haalden dus al het overbodige weg en brachten het logo vanuit de mobile first-gedachte terug naar letters in de puurste vorm. Deze manier van ontwerpen zorgt er ook voor dat het merk in beweging kan blijven en in kan spelen op alle trends die er zijn en nog aan gaan komen.
Mobile first & beyond, Move is klaar voor de toekomst.
Jan Gerard Gerrits - Corporate Development Move