Best agency FONK50
JA! staat in de top 10 van best presterende bureaus van 2019! Lees er alles over door hier te klikken
Webstores

De vijf principes zijn echt het hart van ons bedrijf geworden

Volledige verhaal
Erik Otten, eigenaar Webstores

Vijf principes als strategisch kompas

Een strategisch kompas: dat was wat er ontbrak bij digitale dienstverlener Webstores. Na een ingrijpende interne transformatie werd het tijd voor een leidraad voor de toekomst: houvast voor een juiste koers, flexibiliteit om de constante veranderingen van de digitale wereld te omarmen.

Met een nieuwe visuele identiteit en een strategie op basis van vijf principes ziet Webstores die toekomst met vertrouwen tegemoet. “Onze herpositionering gaf een stuk structuur aan onze onrust.” Mede-eigenaar Erik Otten blikt terug en vooruit.

Interne transformatie

“Ons vijftienjarig bestaan was een mooi ijkmoment. Het ging op dat moment hartstikke goed, maar we hadden heel sterk het gevoel dat we onszelf weer opnieuw moesten uitvinden om toekomstbestendig te zijn. Drie jaar lang zijn we druk bezig geweest met de interne kant, met onszelf. Een lang traject met veranderingen die ons bedrijf echt zouden transformeren, zowel qua dienstverlening als organisatorisch. Toen dat stond konden we ook de buitenkant aanpakken. Een verhaal dat onze nieuwe identiteit naar buiten kon brengen. Visueel mooi, maar ook inhoudelijk kloppend.”

Commerciële focus richting een hoger segment

“Met het nieuwe Webstores wilden we klanten uit een hoger segment bereiken. Daar moesten we commercieel mee aan de slag, meer focus aanbrengen. Het was goed om dat vanuit een nieuw fris concept te gaan doen. We waren heel erg naar binnen gericht: intern waren we wel heel druk voor onze klanten, maar we bouwden te weinig aan onze eigen uitstraling en de relatie richting de klant.”

“Het was een intensief traject, maar ik ben heel blij met waar het toe heeft geleid. Het klopt gewoon”

De vijf principes zijn het hart van het bedrijf geworden

Een herpositionering was het logische gevolg. Erik: “Het was een intensief traject, het viel niet mee om ons verhaal onder woorden te brengen en visueel kloppend te maken. Dat heb ik wel onderschat. Maar dat doet niks af aan het eindresultaat. We waren heel erg aan het zoeken, op allerlei vlakken. Daar hebben we leuke sessies over gehad, waarbij ik merkte dat je iemand nodig hebt die dat proces kan managen. Want dat was wel een uitdaging, zeker bij een club als de onze. Maar ik ben heel erg blij met waar het toe heeft geleid. Het klopt uiteindelijk gewoon. We hebben veel in co-creatie ontwikkeld, onze vormgever Chris was nauw betrokken bij de vorming van de visuele identiteit. Daardoor werd het echt iets van onszelf.”

Pingpongen over elke komma

“Iedereen die een rebranding gaat doen moet zich realiseren dat het veel van jezelf vergt. Al je kanalen en uitingen hou je tegen het licht. Heel veel dingen denk je te weten, maar het valt niet mee om ze precies te benoemen. Het lijkt zo makkelijk om missie en visie te formuleren, in de praktijk is het super ingewikkeld. Je vervalt zo gauw in clichés die geen hout snijden.

We hebben heel erg gepingpongd over elk woordje, elke komma. Ik wou dat zó graag precies goed hebben, en het grappige is dat al die kleine aanpassingen achteraf gezien niet eens zoveel uitmaakten. Het is ook een proces voor onszelf geweest, om het zelf te begrijpen.”

 

“Het verhaal naar buiten werd helder en concreet,
dat heeft ons heel erg geholpen”

 

“De nieuwe identiteit is een mooie kroon op de verandering die we hadden doorgemaakt, gaf het een gezicht en een verhaal. Dat had het ook nodig, ook voor onszelf. Anders waren we naar mijn idee niet trots genoeg geweest op wat we hebben bereikt, hadden we het niet voldoende kunnen uitdragen.”

Centraal in de nieuwe identiteit staan vijf principes, die de strategische kern van het bedrijf omschrijven. Erik: “De visuele identiteit zorgt voor frisheid, een nieuw logo en een huisstijl in onderscheidende kleuren. Het strategische verhaal zorgt voor iets waar ik in geloof en de toekomst mee in wil. De vijf principes zijn echt het hart van ons bedrijf geworden. Iedereen snapt ze. Het verhaal naar buiten werd helder en concreet. Dat heeft ons heel erg geholpen.”

Trots vertellen wie je bent

“Bij nieuwe opdrachtgevers pitchen we nu altijd vanuit de vijf principes. Elk hoofdstuk van de bedrijfspresentatie wordt ingeleid door een principe. Het zorgt dat er cohesie zit in je verhaal. We houden het heel toegankelijk, zonder technische termen. Dat waren we een beetje kwijtgeraakt, gebruikten teveel jargon. De schrijfwijzer houdt ons bij de les om dat te bewaren, we gaan pas in een later stadium technisch de diepte in. De nieuwe identiteit zorgt dat je weer trots vertelt wie en wat je bent. En dat geeft weer vertrouwen en dat zorgt voor een beter verhaal.”

“Elk principe is een enorme transformatie voor onszelf. Vooral de laatste: bouw op ervaring, omarm verandering. Dat is echt de toekomst. Je kunt op ons bouwen, we zijn trots op wat we zijn, maar wij moeten blijven veranderen. Als je dat eerst over jezelf zegt en vervolgens je klant daarin meeneemt, dat is wel heel krachtig.”

Case study Webstores

Bouw op ervaring, omarm verandering

Bekijk op Behance

Benieuwd wat onze aanpak is
bij specifieke vraagstukken?

Vraag hier onze bureaupresentatie aan
Vraag aan