fbpx
Wildkamp

Binnen één maand meer unieke bezoekers online én in de winkel

Volledige verhaal
Jeffry Plaggenmarsch, marketingmanager Wildkamp

Gericht scoren met een landelijke multichannel campagne

Jij wordt weer baas in je tuin! Leverancier van tuintechniek Wildkamp, met 45 vestigingen in heel Nederland, klopte voor de voorjaarscampagne van 2019 aan bij JA! Opdracht: een conceptidee voor een grote landelijke multichannel campagne, gebaseerd op de extreme weersomstandigheden die de laatste jaren onze tuinen teisteren. Na een intensieve samenwerking zag Baas in je Tuin het levenslicht via een huis-aan-huisfolder, online video’s, social advertising, in-store marketing en winacties.

Marketingmanager Jeffry Plaggenmarsch: “We hebben bij Wildkamp de luxe van een eigen marketingafdeling met negen mensen. Om te voorkomen dat we een zekere tunnelvisie zouden ontwikkelen, zijn we op zoek gegaan naar een externe partij om ons te ondersteunen, met een frisse blik mee te denken.”

Jeffry vervolgt: “Het voorjaar is voor Wildkamp een belangrijk moment. Voorheen verspreidden we drie keer per seizoen een landelijke huis-aan-huisfolder, gericht op particulieren. Een selectie van producten en acties onder de noemer Tuin en Techniek Voordeel. Dat liep prima, maar het werd tijd voor iets nieuws. Het assortiment is elk jaar in hoofdlijnen hetzelfde, de manier waarop je dat brengt moet je af en toe vernieuwen.”

Een onderwerp voor de campagne was snel gevonden. Jeffry: “2018 was een extreem droog jaar. En extreme weersomstandigheden zijn goed voor Wildkamp, in ons assortiment hebben we producten voor elk weertype. Daar wilden we dus iets omheen bedenken. Hoe krijgen we de particulieren enthousiast, hoe kunnen we hen informeren dat Wildkamp, vooral in het voorjaar, dé relevante partij is voor alle oplossingen in en rondom je huis?”

Extreme weersomstandigheden

Dat gegeven werd de insteek van de campagne. Niet de droogte op zich werd de rode draad, maar extreme weersomstandigheden in alle vormen. Want juist daar zit het raakvlak met Wildkamp: specialistische oplossingen die net even verder gaan dan de huis-tuin-en-keuken-producten uit de gemiddelde voordeelbouwmarkt. Centrale boodschap: het weer wordt steeds extremer, tijd om je tuin daar duurzaam tegen te wapenen. Kort en krachtig samengevat: jij wordt weer de baas in je tuin.

“Deze campagne beantwoordt perfect aan onze vraag waardoor iedereen intern heel enthousiast werd. Het gaf energie aan de hele organisatie”

Jeffry: “Onze vraag was heel duidelijk: het moet in alle uitingen opvallen, leuk zijn en passen bij Wildkamp. Deze campagne beantwoordt perfect aan die vraag, waardoor intern ook iedereen heel enthousiast werd. In acht weken hebben we in co-creatie een toffe campagne neergezet, van idee tot en met de uitrol in print, online en video. Dat gaf echt een boost, het gaf energie aan de hele organisatie. En dat scheelt hoor, als je verdeeld zit over 45 vestigingen in het hele land. Misschien is dat wel het belangrijkste succes.”

Inspelen op een reële behoefte

En ook de buitenwereld merkte de campagne op. Binnen een maand was het aantal unieke winkelbezoekers significant toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. Jeffry: “Doordat we met een helder en herkenbaar verhaal inspeelden op de actualiteit, merkten we dat ons verhaal werd opgemerkt en bleef hangen. We kregen heel veel reacties van mensen die zeiden dat onze folder ze was opgevallen.”

Ook online weten particulieren Wildkamp te vinden. Jeffry: “Dat zien we bijvoorbeeld aan de beregeningsaanvragen die we veel binnen krijgen. Zelfs op een regenachtige zaterdagavond komen ze binnen. Beregening is geen impulsaankoop, dus dat laat zien dat we echt hebben ingespeeld op een reële behoefte en mensen ons weten te vinden.”

Echte samenwerking

Jeffry: “Ik voelde me niet een klant of opdrachtgever, we hebben dit samen ontwikkeld. De teams van JA! en Wildkamp hebben elkaar in korte tijd leren kennen en intensief samengewerkt, waarbij we goed gebruik hebben gemaakt van elkaars specialismen. Het hele proces van aanleiding naar idee, uitvoering én resultaat maakte Baas in je Tuin een toffe campagne en zorgde voor een geslaagd seizoen. Echte samenwerking, er was een goede klik.”

Case study Wildkamp

Jij wordt weer baas in je tuin!

Bekijk op Behance

Benieuwd wat onze aanpak is
bij specifieke vraagstukken?

Vraag hier onze bedrijfspresentatie aan
Vraag aan